In de media

thyssenkrupp Marine Systems, Sep 09 2021

thyssenkrupp Marine Systems heeft officieel de opdracht gekregen om zes identieke Type 212 CD onderzeeboten te gaan bouwen. De inkoopafdelingen van Noorwegen en Duitsland hebben al de bijbehorende contracten ondertekend. De order, ter waarde van €5,5 miljard, bevat de levering van twee onderzeeërs voor de Duitse marine en vier onderzeeërs voor de Noorse marine, plus bijkomende logistieke services en trainingsmiddelen.


30 augustus vond de feestelijke ceremonie voor de belangrijke order plaats op de scheepswerf in Kiel, waarbij alle hygiëne- en voorzorgsmaatregelen in acht zijn genomen. Speciale gasten waren de Duitse staatssecretaris Benedikt Zimmer en de Noorse staatssecretaris Tone Skogen.


De eregasten werden verwelkomd door Dr. Alexander Orellano, Chief Operating Officer en Paul Glaser, Chief Financial Officer van thyssenkrupp Marine Systems. Dr. Orellano benadrukte tijdens zijn speech: "De Duits-Noorse 212CD-contracten zijn een mijlpaal in de lange geschiedenis van ons bedrijf en een enorme stap naar de toekomst. Met de 212CD onderzeeboten starten wij een nieuw hoofdstuk voor geavanceerde onderzeeboottechnologie met verhoogde operationele beschikbaarheid en tegelijkertijd kostenreductie . Door krachten te bundelen met bedrijven in Noorwegen en Duitsland – in het bijzonder met kta naval systems in Noorwegen, een joint venture tussen Kongsberg Defence & Aerospace, thyssenkrupp Marine Systems en ATLAS ELEKTRONIK – stimuleren wij een waardevolle Duits-Noorse partnership om zo zeer gespecialiseerde banen te creëren in beide landen. Het is een eer dat beide marines thyssenkrupp Marine Systems het vertrouwen hebben gegeven om partner te zijn in een nieuw tijdperk van onderzeeëroperaties."
Tijdens de tour werd de state-of-the-art onderzeebootproductiefaciliteit op indrukwekkende wijze gepresenteerd. De gasten kregen een inkijk in het productieproces en de kans om werknemers van thyssenkrupp Marine Systems te ontmoeten.


Daarna volgde de onthulling van de 212CD-modellen en een anti-ship raket, de zogenaamde NSM, om een preview te geven van het design van de nieuwe onderzeebootklasse. De NSM-raketten zijn geproduceerd in Noorwegen door KONGSBERG Defence & Aerospace (kda). Kjetil Myhra, Executive Vice President van kda benadrukte: "Wij voelen ons vereerd om onderdeel uit te maken van de Type 212CD programma met het leveren van de ORCCA Combat System, in nauwe samenwerking met tkMS, kta naval systems en ATLAS Elektronik. Onze hechte en sterkte relatie met tkMS bestaat al meer dan 50 jaar en het Type 212CD programma is de basis voor nauwe samenwerking komende decennia. Wij danken tkMS voor hun continue support en vertrouwen in KONGSBERG. Ik wil ook graag deze kans benutten om te benadrukken dat deze materiele samenwerking meer is dan alleen een samenwerking tussen defensie van beide landen – het zal ook leiden tot nieuwe gedaantes van internationale samenwerking tussen industrieën, waar Duitse en Noorse raketexpertise samenkomt bij het ontwikkelen van next-generation anti-ship raketten, de NSM. Deze cross-border samenwerking helpt om technologische ontwikkelingen verder te brengen, en zorgt voor groei van de industrie in beide landen. Daarom zijn we trots om deel uit te maken van deze historische gebeurtenis en wij kijken uit naar de toekomst."


"Onze betrouwbare samenwerking met Noorwegen zal aanzienlijk worden geïntensiveerd door de gezamenlijke inkoop van onderzeeboten en anti-ship raketten. Op deze manier leveren beide landen een essentiële bijdragen aan Europa's defensiemogelijkheden. De samenwerking heeft een lange-termijn focus en steunt belangrijke technologieën in op het gebied van onderwaterplatforms en de nieuwste generatie geleide raketten. Alles bij elkaar leidt dit tot een win-win situatie voor de betrokken landen en hun industrieën. Het is goed om Noorwegen als onze partner te hebben en tegelijkertijd een voorbeeld te zijn voor succesvolle Europese samenwerking. De deelname van toekomstige partners zal de synergie tussen Europe en de NAVO verder versterken en is daarom erg welkom", zegt staatssecretaris Benedikt Zimmer over het bilaterale onderzeeërproject.


De jarenlange banden tussen de twee landen werd benadrukt door de Noorse staatssecretaris, Tone Skogen: "Deze ambitieuze samenwerking brengt Noorwegen en Duitsland dichter bij elkaar, we zien nu al de synergie binnen het militaire en civiele domein. Dit zal zorgen voor meer economische kansen en hightech banen in beide landen. Ik ben er zeker van dat samenwerking de beste manier is voor onze industrieën om concurrerend te zijn op het wereldtoneel. Hopelijk kan het een inspiratie zijn voor andere landen om deel te nemen aan het project."


Details van de Type 212CD onderzeeboot.
De nieuwe Duits-Noorse onderzeeër is gebaseerd op de Type 212A, die al in gebruik is bij de Duitse marine en de Italiaanse marine en valt onder 212CD (Common Design).
Het nieuwe ORCCA-vechtsysteem van kta naval systems is in staat om meer data te verwerken dan ooit te tevoren. Dit geeft de crew nieuwe situationele kennis en zal tegelijkertijd beter uitgerust zijn om een connectie te maken met andere units. Een significant verlaagde sensor-afdruk van de Type 212 CD is bedoeld om te voorkomen dat eventuele tegenstanders de boot lokaliseren.


thyssenkrupp Marine Systems zal zorgen voor de operaties, logistiek en onderhoud van de nieuwe boten. Dit zal operatonele beschikbaarheid vergroten en kosten verlagen.
De bouw van de nieuwe onderzeeërs start in 2023 en levering aan de Noorse marine is gepland voor 2029. De eerste onderzeeboot voor de Duitse marine zal worden opgeleverd in 2032. Het contract is inclusief logistieke services en trainingsmiddelen en met simulators.
De Duitse Federal Office of Bundeswehr Equipment, Information Technology en In-Service Support (BAAINBw) en de Noorse Defence Material Agency (NDMA) zetten een gezamenlijk programma-kantoor op in Kiel. Dit zal ervoor zorgen dat de productie en levering van de Noorse en Duitse onderzeeboten nauw kan worden gevolgd door de klanten.

 
Financieele Dagblad, Aug 13 2021

Wie mag de opvolgers gaan bouwen van de Walrus, Bruinvis, Dolfijn en Zeeleeuw? Het Duitse tkMS wil de vier onderzeeboten gaan bouwen op de marinewerf in Den Helder. De kop van Noord-Holland moet, als het aan de Duitsers ligt, een 'Submarine Valley' worden. tkMS verwacht 500 directe en 1500 indirecte banen te zullen creeren.

 
Noordhollands Dagblad, May 06 2021

Het visioen van Submarine Valley in Den Helder is niet van de baan nu Defensie heeft aangegeven de afbouw van onderzeeërs niet op de Nieuwe Haven te willen. ,,Bepaalde activiteiten voor de voorbereiding en instandhouding kunnen ook op terrein van Port of Den Helder gebeuren, maar dan alleen in goed overleg met het ministerie van defensie", zegt Holger Isbrecht van de Duitse werf thyssenkrupp Marine Systems.

 
Noordhollands Dagblad, Feb 02 2021

De Duitse scheepwerf thyssenkrupp Marine Systems biedt zijn diensten aan om de Regiodeal maritiem cluster in de Noordkop te verwezenlijken. De werf ontvouwde eerder plannen voor een Submarine Valley in de regio. Havenwethouder Kees Visser reageert enthousiast. Visser: „Goed dat een potentiële leverancier voor onderzeeboten Den Helder ziet als de locatie voor het onderhoud. Dit past prima bij de ambitie om de positie van de Koninklijke Marine en de instandhouding van haar vloot in de Kop van Noord-Holland te verstevigen", meent de bestuurder.

 
Marineschepen.nl, Jan 27 2021

Inmiddels is de D-fase van de tender in volle gang en voert DMO (Defensie Materiaal Organisatie) gesprekken met de drie scheepswerven: Naval Group, Saab en tkMS. In het begin van deze fase wordt met de scheepswerven gesproken over onder andere de eisen en de ontwerpen. Marineschepen.nl sprak de afgelopen maanden met meerdere bronnen die dicht op het dossier zitten over de punten van zorgen. Een daarvan is de mate waarin een Military Off The Shelf (MOTS) mogelijk is, aangezien geen enkel land een onderzeeboot uit een catalogus koopt. Bovendien vraagt de Nederlandse onderzeeboot om nog meer wijzigingen. Die aanpassingen hebben een behoorlijke impact op het ontwerp. Daardoor wordt de onderzeeboot groter dan de Walrusklasse en die heeft geen enkele aanbieder in de catalogus. Het ontwerp zal dus moeten worden samengesteld met deeloplossingen. Dat erkennen ook de deelnemers van de tender.

 
Marineschepen.nl, Dec 03 2020

In een gepubliceerde video laat tkMS de eerste beelden zien van de 212CD Expeditionary. Dat is een schets van het voorstel dat tkMS voor ogen heeft in de aanbesteding voor de vervangers van de Walrusklasse. De video laat een schets zien van de buitenzijde, plus beelden van de Duitse 212A. tkMS geeft aan dat de schets technologieën weergeeft, maar niets zegt over de indeling. De video geeft een goede indruk van de ideeën van tkMS.

 
Noordhollands Dagblad, Oct 14 2020

De Duitse scheepwerf thyssenkrupp Marine Systems biedt zijn diensten aan om de Regiodeal maritiem cluster in de Noordkop te verwezenlijken. De werf ontvouwde eerder plannen voor een Submarine Valley in de regio. Havenwethouder Kees Visser reageert enthousiast.

 
Noordhollands Dagblad, Oct 14 2020

Welk concern gaat aan de haal met de miljardenorder voor de bouw van vier nieuwe onderzeeboten die bij de Koninklijke Marine de onderzeeërs uit de Walrusklasse moeten vervangen? Barbara Visser, staatssecretaris van defensie, laat zich nog niet vastpinnen op een datum, maar geeftin een brief aan dat er momenteel volop wordt gesproken de drie kandidaten. ,,We willen het beste product tegen de beste prijs met een zo groot mogelijke betrokkenheid van het Nederlandse bedrijfsleven'', schrijft Visser. Tevens geeft ze aan dat ze op 19 mei tijdens Verantwoordingsdag uit zal weiden over de gang van zaken. Het is niet bekend of ze dan ook bekend zal maken aan wie de order wordt gegund, iets waar in kringen rond Defensie op wordt aangedrongen.

 
Elsevier Weekblad, Sep 08 2020

De miljardenorder van de nieuwe generatie Walrus-onderzeeërs kan van Nederland een internationale tech-hub voor de onderzeebootindustrie maken. Als het Duitse thyssenkrupp Marine Systems de aanbesteding in de wacht sleept, komen er de komende decennia 2000 banen bij in marinestad Den Helder.

 
Noordhollands Dagblad, Jul 14 2020

Drie Europese werven zijn in competitie voor de miljardenorder van vier nieuwe onderzeeboten voor de Koninklijke Marine ter vervanging van de Walrusklasse. Als het aan het Duitse thyssenkrupp Marine Systems ligt, zullen de nieuwe onderzeeërs in Noord-Holland worden afgebouwd en onderhouden. Als thyssenkrupp Marine Systems erin slaagt de klus binnen te halen, betekent dat goed nieuws voor Den Helder. Naar schatting zal de ontwikkeling van de 'submarines' goed zijn voor 500 directe en 1500 indirecte banen voor een langdurige periode van minimaal 30 jaar.

 
RTL Z, Jun 29 2020

De Nederlandse marine gaat nieuwe onderzeeboten kopen. Welke partner Nederland kiest voor de bouw van de onderzeeboten, heeft nog jaren gevolgen voor defensiesamenwerking, technologische innovatie én werkgelegenheid. thyssenkrupp Marine Systems is van plan om een Submarine Valley te creëeren die de Nederlandse nationale en lokale economie een sterke impuls kan geven.

 
Maritiem Nieuws, Jun 22 2020

Er zijn momenteel drie kandidaten in de race voor de miljardenorder om vier nieuwe onderzeeërs voor de marine te bouwen ter vervanging van de huidige Walrus-klasse. De bouw van de onderzeeërs vraagt om een verversing van de huidige Nederlandse kennis. Daarbij staan kennisdeling en de vernieuwing van maritieme opleidingen centraal. En daarvoor is internationale samenwerking nodig, stelt Holger Isbrecht van thyssenkrupp Marine Systems (tkMS), die de ambitie heeft om hechte lokale samenwerkingen op te zetten met Nederlandse maritieme kennisinstituten en de lokale overheid.

 
Business Insider, May 11 2020

Hoewel er weinig bekend is over de operaties van de onderzeeboten - bijna allemaal zijn ze topgeheim - is er in Den Haag weinig twijfel dat er nieuwe onderzeeërs moeten komen. Ze worden volgens Defensie ingezet bij het verzamelen van inlichtingen, het bewaken van zeestraten, het volgen van vijandelijke schepen en zelfs het inzetten van special forces.

Dit maakt een onderzeeboot een van de meest complexe systemen die er zijn. Niet alleen de boot zelf, maar ook de techniek, constructie en logistieke aspecten. "Vergelijk het met een Airbus A380. In zo'n vliegtuig zitten ongeveer 100.000 onderdelen, in een onderzeeboot 350.000'', zegt Holger Isbrecht van thyssenkrupp Marine Systems.

 
Noordhollands Dagblad, Mar 21 2020

Drie consortia zijn nog in de race voor de bouw van vier onderzeeboten voor de Koninklijke Marine. Er wordt gevochten om de miljardenorder. De Duitse werf thyssenkrupp Marine Systems is vol zelfvertrouwen. „Wij hebben de onderzeeboot die op tijd opgeleverd kan worden en het beste past bij de wensen van Nederland", zegt Holger Isbrecht op de werf van tkMS in Kiel.

 
Reformatorisch Dagblad, Jan 29 2020

De spanning stijgt. Den Haag moet een knoop doorhakken over nieuwe onderzeeboten. Achter de schermen woedt een heuse zeeslag. Drie concerns azen op de bouw van vier onderzeeërs voor dik 3,5 miljard euro. ... „ThyssenKrupp Marine Systems is een veilige, betrouwbare keuze voor Nederland", zegt programmamanager Holger Isbrecht. „Zo'n 70 procent van de conventionele onderzeeërs van de NAVO-landen is door ons gebouwd.

 
Marineschepen.nl, Nov 26 2019

Een jaar geleden verscheen de Defensie Industrie Strategie (DIS) en sindsdien is de koers voor alle aanbieders van onderzeeboten duidelijk: een zo'n oranje mogelijke onderzeeboot. Met het bouwen en onderhouden van onderzeeboten in een 'Submarine Valley' in Den Helder verwacht thyssenkrupp Marine Systems (tkMS) een manier te hebben gevonden om een zo Nederlands mogelijke onderzeeboot aan te bieden.

 
Marineschepen.nl, Feb 06 2019

In de slotminuten van de wedstrijd heeft ThyssenKrupp Marine Systems (TKMS) Nederland een aangepast aanbod gedaan voor onderzeeboten. Het Duitse bedrijf had eerder de Type 212CD aangeboden, die ook voor Duitsland en Noorwegen wordt gebruikt. TKMS biedt nu zelf een flexibeler ontwerp aan, plus het gebruik van de technologie van het ontwerp voor Nederland.

 
Telegraaf, Jan 26 2019

Het zag er tot vorig jaar voor de Duitse onderzeebootbouw Thyssen Krupp Marine Systems (TKMS) zo mooi uit. De deal die er al is om voor de eigen en Noorse marine onderzeeërs te gaan bouwen, zou worden uitgebreid met een Nederlandse bestelling van vier boten. Verwachte opbrengst: 3,5 miljard. Het ziet er nu alleen niet goed meer uit voor de Duitsers.

 
Telegraaf, Jan 26 2019

Nederland zou weer onderzeeërs in eigen land willen gaan maken. Maar voorbeelden uit het buitenland laten zien dat dat ook mis kan gaan, vertelt verslaggever Olof van Joolen.

 
Telegraaf, Jan 12 2019

De wedloop om wie de opvolger van de Walrus-onderzeeërs mag bouwen gaat een beslissende fase in. Scheepbouwers hebben nog slechts weken voor het ministerie van Defensie bepaalt wie doorgaat naar de volgende en beslissende ronde. Zowel het binnenslepen van de order als het aanwijzen van de winnaar is een extreem ingewikkeld karwei.

 
 
Page 1/2    1   2  
 
thyssenkrupp Marine Systems GmbH © 2021