FAQ

Frequently Asked Questions

 

Op 13 december 2019 is thyssenkrupp Marine Systems gekozen als een van de drie partijen die mogelijk geselecteerd wordt als de officiële leverancier van de Nederlandse regering om de huidige Walrusklasse onderzeeërs te vervangen.

Mochten wij de opdracht krijgen, dan zullen we samenwerken met DMI (Directie Materiële Instandhouding) in de in Den Helder gevestigde scheepswerf van de marine. Zo kunnen we ervoor zorgen dat de onderzeeboten in Nederland worden afgebouwd en onze waardevolle technologische expertise in handen van de Nederlandse overheid komt. Door het creëren van een "Submarine Valley" in Den Helder wil thyssenkrupp Marine Systems bijdragen aan het herstel van een lange traditie van Nederlandse bouw van onderzeeboten, en tot 500 directe en 1.500 indirecte arbeidsplaatsen in de provincie Noord-Holland creëren.

 

Wat onderscheidt thyssenkrupp Marine Systems van de twee andere bedrijven die in de race zijn voor de opdracht om de huidige Walrusklasse-onderzeeërs te vervangen?

 

Elk bedrijf in de competitie heeft een uniek aanbod. Hoewel we niet kunnen praten voor onze concurrenten, kunnen we wel zeggen dat wij in de afgelopen 60 jaar meer dan 160 onderzeeërs hebben geleverd aan 20 marines wereldwijd. We zijn dan ook van mening dat thyssenkrupp Marine Systems een veilige en betrouwbare keuze is voor Nederland. We garanderen technologische hoogwaardigheid, betrouwbaarheid en een tijdige levering tegen concurrerende prijzen. Dit doen we op basis van meer dan 180 jaar ervaring. We zijn actief betrokken bij het vormgeven van de Europese en trans-Atlantische defensiebetrekkingen, aangezien 70% van de niet-nucleaire onderzeebootvloot van de NAVO is gebouwd door thyssenkrupp Marine Systems. Uiteindelijk is het aan de Nederlandse regering om te bepalen welk aanbod zij het beste vindt voor Nederland.

 

Wat maakt thyssenkrupp Marine Systems een goede keuze en aantrekkelijk voor Nederland?

 

• Ervaring: In de afgelopen 60 jaar hebben we meer dan 160 onderzeeërs gebouwd voor 20 marines wereldwijd. Wij geloven daarom dat thyssenkrupp Marine Systems een veilige en betrouwbare keuze is voor Nederland.

• Expertise: Wij garanderen technologische topkwaliteit, betrouwbaarheid en het op tijd leveren van de onderzeeboten tegen concurrerende prijzen, op basis van de 180 jaar ervaring die we hebben.

• Internationaal: Wij zijn actief betrokken bij het vormen van Europese en trans-Atlantische defensierelaties, aangezien 70% van de niet-nucleaire onderzeeërs van NAVO-leden door thyssenkrupp Marine Systems is gebouwd.

• Marktleider: thyssenkrupp Marine Systems is wereldmarktleider in het leveren van moderne, state-of-the-art, niet-nucleaire onderzeeërs met Air Independent Propulsion (AIP) technologie. Het uitgangspunt voor de Nederlandse onderzeeërs is de reeds bestaande HDW-klasse 212CD (Common Design). Op basis van deze klasse zullen de onderzeeërs voor Nederland op maat worden gemaakt om aan de specifieke eisen van de Nederlandse overheid te voldoen. Een voordeel hiervan is dat we niet met een blanco vel hoeven te beginnen in design en engineering. Met zijn 2500 ton is de HDW-klasse 212CD qua omvang vergelijkbaar met de huidige Nederlandse Walrusonderzeeër. Wij zijn met onze HDW-klasse 209, 212A, 214 en Dolphin onderzeeërs, de enige leverancier van niet-nucleaire onderzeeërs aan NAVO-partners zonder eigen ontwerpcapaciteit. Daarmee leveren wij een belangrijke bijdrage aan het handhaven van vrede, vrijheid en veiligheid.

• Innovatief: Met onze in-house expertise en Research & Development produceren wij uitzonderlijke innovaties en producten. Continue feedback van onze klanten - over de hele wereld - stelt ons in staat om state-of-the-art producten te maken, zoals ons luchtonafhankelijke voortstuwingssysteem (AIP) op basis van brandstofcellen, die het mogelijk maakt om enkele weken onder water te blijven.

• Lokaal vakmanschap: De locatie waar de thyssenkrupp Marine Systems onderzeeërs worden afgebouwd is flexibel. In veel gevallen bouwt thyssenkrupp Marine Systems zijn schepen af in het land waar de klant gevestigd is. In het geval van Nederland wordt dit het Arsenaal van de marine in Den Helder. Het voordeel hiervan is dat de technische kennis wordt overgedragen van thyssenkrupp Marine Systems aan medewerkers van de Nederlandse Defensie- en Veiligheid technische en Industriële Basis (NL DTIB). Bovendien worden tot 500 directe en 1.500 indirecte arbeidsplaatsen in de provincie Noord-Holland gecreëerd, bij de bouw van de nieuwe onderzeeërs door thyssenkrupp Marine Systems.

 

Wat houdt de ''Europese familie" van thyssenkrupp Marine Systems in?

 

Dankzij onze toonaangevende voetafdruk op het gebied van internationale samenwerking, kunnen wij allianties tussen landen vormen. Zo kunnen wij de kosten van het ontwerp, de ontwikkeling, de productie en het onderhoud van nieuwe technologieën op het gebied van onderzeeërs delen. Dit bespaart niet alleen kosten, maar ook tijd. Tegelijkertijd verbetert deze manier van werken de kwaliteit van het eindproduct: veiligheid.

thyssenkrupp Marine Systems levert onderzeeërs voor kust- en blauwwater operaties aan meer dan 20 marines wereldwijd.

Nederland kan – samen met Noorwegen en Duitsland – deelnemen aan het programma rondom de HDW-klasse 212CD. Deze aanpak leidt tot een duurzaam samenwerkingsverband en vergroot de mogelijkheden voor schaalvoordelen, gezamenlijke training van de bemanning, logistiek en het verwerven en delen van expertise.

 

Waarom zou Nederland zich bij de Europese familie moeten aansluiten?

 

Nederland zal profiteren van de Europese samenwerking: bijvoorbeeld door kostendeling en – daarmee – reductie van kosten, een geïntegreerde logistieke ondersteuning, uitwisseling van expertise en training voor bemanningsleden.

Nederlandse deelname aan het HDW Class 212CD-programma met Noorwegen en Duitsland kan leiden tot aanzienlijke schaalvoordelen. De technische specificaties van de onderzeeërs kunnen worden aangepast om aan de Nederlandse behoeften te voldoen, maar het zal niet nodig zijn om met een blanco vel te beginnen met het ontwikkelen van de onderzeeboten.

 

Wat zijn de politieke, militaire en economische strategische voordelen als Nederland kiest voor een samenwerking met thyssenkrupp Marine Systems?

 

Ten eerste zijn we buren. De relatie tussen onze landen is goed en datzelfde geldt voor de samenwerking tussen onze legers. Ook zijn we al gezamenlijk bezig met het ontwikkelen van marinecapaciteiten, zoals SeaSpider (anti-torpedo-torpedo). Ten tweede nodigen we de Nederlandse marine uit om deel uit te maken van onze Europese Onderzeebootfamilie, samen met Duitsland en Noorwegen, wat tot aanzienlijke schaalvoordelen zal leiden. Dit betekent dat meer units kunnen worden geproduceerd met minder kosten – dat leidt tot kennisdeling met betrekking tot procurement, logistiek, training en uitwisseling van de bemanning. Daarnaast investeren wij fors in de regio Noord-Holland om de Koninklijke Nederlandse Marine te ondersteunen. Dit levert ongeveer 500 directe en 1.500 indirecte arbeidsplaatsen op in de regio Den Helder.

 

Hoe zal de Nederlandse industrie profiteren van het vervangingsprogramma voor onderzeeërs?

 

Wij hebben een aantal memoranda van overeenstemming ondertekend met Nederlandse bedrijven die als toeleverancier in het programma zullen fungeren als wij door Defensie worden geselecteerd om de nieuwe onderzeeërs te leveren. Voor de uitrusting van de schepen gaan we samenwerken met DMI, zodat de expertise van de bouw van de onderzeeboot in handen van de overheid komt.

Op industrieel gebied hebben we al goede samenwerkingsverbanden met leden van het Nederlandse Onderwater Kenniscentrum en kennisinstellingen als TNO, MARIN en NLR en zijn we van plan deze relaties verder te intensiveren. Met deze structuur en deze samenwerkingsverbanden houden we de lange Nederlandse onderzeese ingenieurstraditie in stand, en creëren we tot 500 directe banen en 1.500 indirecte banen voor een periode van minimaal 30 jaar. Deze zullen vooral in de regio Den Helder worden gecreëerd, binnen de uiterst stabiele structuur van RNLN en minder afhankelijk zijn van particuliere bedrijven, die mogelijk door internationale spelers zouden kunnen worden overgenomen.

 

Jullie zeggen dat de onderzeeërs 'in Nederland worden afgebouwd'. Wat voor voordelen brengt dit met zich mee voor de Nederlandse industrie?

 

We hebben bestaande, goede, contacten met Nederlandse kennisinstellingen zoals TNO en MARIN, en zijn van plan deze relaties verder te versterken. Daarnaast zal Nederland profiteren van de Europese samenwerking door middel van kostenbesparingen, geïntegreerde logistieke ondersteuning, trainingen voor langdurig onderhoud, en het trainen en uitwisselen van bemanningsleden. Als Nederland deel uit gaat maken van het HDW-klasse 212CD programma met Noorwegen en Duitsland, leidt dat dan ook tot aanzienlijke schaalvoordelen. Daarnaast hebben we al een aantal intentieverklaringen gesloten met Nederlandse bedrijven die leverancier van het programma zullen worden, mochten we geselecteerd worden om de nieuwe onderzeeërs te bouwen. Tenslotte zullen we ook veel investeren in de regio Noord-Holland, binnen de bestaande structuur van de Nederlandse Koninklijke Marine.

 

Hoe gaat thyssenkrupp Marine Systems zijn expertise delen met de Nederlanders?

 

De meeste intellectuele eigendomsrechten met betrekking tot onderzeeboten zijn eigendom van thyssenkrupp Marine Systems. Deze kennis zal aan Nederland beschikbaar worden gesteld door de ontwikkeling van de eerder genoemde "Submarine Valley" in Den Helder. Wij zullen een actieve rol spelen in het opleiden en trainen van al het benodigde personeel - zowel binnen de Koninklijke Nederlandse Marine als voor commerciële bedrijven die bij het programma betrokken zijn.

 

Hoe ziet de huidige fase eruit?

 

Volgens het officiële statement vanuit de overheid, zou na de B-fase (onderzoeksfase) de aanbestedingsprocedure normaal gezien doorlopen in de C-fase. Het uiteindelijke programma focust op een MOTS (military of the shelve) design als uitgangspunt, deze fase wordt in het vervangingsprogramma voor de Walrusklasse echter overgeslagen en we gaan direct door naar de procurement fase (D-fase), omdat er geen noodzaak is om een compleet nieuwe onderzeeboot te ontwikkelen. De drie kanshebbers, waaronder thyssenkrupp Marine Systems, zullen met het Ministerie van Defensie en betreffende overheden in gesprek gaan over de materialisatie, samen met garanties voor de vervanging van de huidige Walrusonderzeeërs. De Nederlandse regering verwacht in 2022 haar leverancier van voorkeur te selecteren.

 

Enkele maritieme stakeholders hebben gezegd dat de uitgestelde beslissing en het voortzetten van het aanbestedingsproces met drie kandidaten in plaats van twee de kans op een tweede Walrus-affaire vergroot (zie hier het artikel). Hoe reageert thyssenkrupp Marine Systems hierop?

 

De staat van dienst van thyssenkrupp Marine Systems laat zien dat thyssenkrupp Marine Systems een betrouwbare partner is. thyssenkrupp Marine Systems heeft meer dan 160 onderzeeërs gebouwd voor 20 marines wereldwijd. 70% van de niet-nucleaire onderzeeërs van de NAVO-vloot is gebouwd door thyssenkrupp Marine Systems. Deze waardevolle ervaring stelt ons in staat om bewezen technologie binnen budget en binnen het tijdschema te leveren. Door het continue ontwerpen en bouwen van onderzeeërs zijn wij in staat om een leidende rol te spelen in innovatie in de industrie. Wij investeren continu en intensief in de ontwikkeling van nieuwe, bewezen technologie. In de afgelopen 70 jaar heeft thyssenkrupp Marine Systems meer dan 170 onderzeeërs gebouwd. Dit stelt ons in staat om bewezen technologie op maat en binnen het afgesproken tijdschema te leveren. thyssenkrupp Marine Systems is een veilige, betrouwbare keuze voor Nederland.

 

Hoe denkt thyssenkrupp Marine Systems over het Duitse aanbestedingsprogramma rondom de MKS 180-fregatten?

 

Het Duitse aanbestedingsprogramma voor de MKS 180-fregatten is gevoerd onder Europese aanbestedingsregels en heeft geen connectie met de tender ter vervanging van de Nederlandse onderzeeboten. Voor vragen over het MKS 180 aanbestedingstraject kunt u contact opnemen met Stefan Ettwig, Hoofd Communicatie (T: +49 172 2490090, stefan.ettwig@thyssenkrupp.com).

 
thyssenkrupp Marine Systems GmbH © 2020