Europese samenwerking

Een samenwerking tussen meerdere Europese marines maakt het mogelijk om de kosten van ontwerp, ontwikkeling, productie, onderhoud en upgrade - dus de hele levenscyclus van een onderzeeër - te delen. Niet alleen wordt met het delen van kennis en ervaringen geld en tijd bespaard, ook zorgt het uiteindelijk voor een betere kwaliteit van de onderzeeboten.

Onze positie in de markt heeft ons in staat gesteld om internationale allianties aan te gaan. Zo zijn Noorwegen en Duitsland in 2017 een joint venture aangegaan om zes nieuwe HDW-klasse 212CD onderzeeboten te bouwen, een nieuwe generatie volgende op de HDW-klasse 212A, gericht op wereldwijde inzet. De verdere ontwikkeling van dit project is een belangrijke stimulans om de Europese samenwerking op het gebied van defensie verder te verdiepen en te verbreden - in de hoop dat nieuwe naties (ook) zullen kiezen voor een op maat gemaakt versie van de HDW-klasse 212CD, zoals Nederland. 

Voordelen voor Nederland

Nederland zal erg gebaat zijn bij een Europese samenwerking. Voordelen zijn er onder andere op economische schaal (met kostenreducties), op het gebied van geïntegreerde logistieke ondersteuning, upgrades, modernisering, training en de uitwisseling van bemanning. 

Na het faillisement van de Rotterdamsche Droogdok Maatschappij (RDM) in het midden van de jaren '90, is de meeste onderzeeboot know-how in Nederland gecentraliseerd in Den Helder. Sindsdien zijn de vier onderzeeboten van de Walrusklasse succesvol onderhouden en opgewaardeerd tot het huidige, state-of-the-art, niveau. DMI (Directie Materiële Instandhouding) in Den Helder is de kern geworden van het Nederlandse ecosysteem met betrekking tot onderzeeërs, met 150 directe en 1.500 aan indirecte banen. De combinatie van operationele, technische en ondersteunende kennis en ervaring is een perfecte basis voor het ontwerpen, afbouwen, onderhouden en innoveren van de nieuwe onderzeeboten voor de Koninklijke Marine.

Ons plan om de nieuwe onderzeeboten in Den Helder af te bouwen, te onderhouden en regelmatig te moderniseren levert veel werkgelegenheid en kennis op voor de regio. Er zullen ongeveer 500 directe en 1.500 indirecte banen beschikbaar komen voor een periode van ten minste 30 jaar. thyssenkrupp Marine Systems zal een rol spelen bij het opleiden en trainen van al het benodigde personeel, en zorgt ervoor dat alle benodigde expertise overgedragen wordt aan zowel leden van de Koninklijke Marine als aan Nederlandse bedrijven en kennisinstellingen die betrokken zijn bij het project.

De Nederlandse regering heeft onlangs aangegeven dat meer Europese samenwerking op het gebied van defensie niet alleen noodzakelijk is, maar ook haalbaar.

Geen blanco vel

Dankzij de samenwerking met Noorwegen en Duitsland is het niet nodig om met een blanco vel te beginnen bij het ontwikkelen van de onderzeeboten voor Nederland. Gebaseerd op de ervaring met het bouwen van de succescolle HDW-klasse 212A onderzeeboot, heeft thyssenkrupp Marine Systems de HDW-klasse 212CD voor Noorwegen en Duitsland ontwikkeld. Voor de Nederlandse 212CD zal deze verder worden doorontwikkeld in lijn met de specifieke Nederlandse technische eisen. Met de creatie van een "Europese familie van onderzeeers", gebaseerd op de HDW-klasse 212A en 212CD onderzeeboten, zullen alle landen - waaronder Nederland - profiteren van schaalvoordelen.

Gecentraliseerde know-how

Onderzoek en ontwikkeling, levering van reserveonderdelen, training van bemanningen en onderhoud kan allemaal op één locatie worden gedaan. Dit bespaart veel kosten, omdat de benodigde infrastructuur optimaal wordt benut. Daarnaast is het mogelijk om onderhoud van de huidige Walrusklasse onderzeeboten te combineren met de bouw en het onderhoud van de nieuwe Nederlandse onderzeeboten. Bovendien zal het mogelijk zijn om onze andere HDW-klasse onderzeeboten in Den Helder te onderhouden.

Duits-Nederlandse relaties

De bestaande relatie tussen Duitsland en Nederland is sterk, ook op militair gebied. Op het gebied van samenwerkingen tussen de Marines, is er de samenwerking met het Duitse "Seebataillon" en het gezamenlijke gebruik van het logistiek ondersteunings- en bevoorradingsschip Zr. Ms. Karel Doorman voor transport van materiaal en personeel. Bij de Landmacht is de 43 Gemechaniseerde Brigade intergraal onderdeel van de Eerste Duitse Pantserdivisie en bestaat een gemixt Duits-Nederlands Tankbataljon. Daarnaast groeit de gezamenlijke aanpak op het gebied van Cyber Security. Naast de nieuwe samenwerking op het gebied van de volgende generatie luchtverdedigingsfregatten zou een samenwerking op het gebied van onderzeeboten de bilaterale militaire relatie nog meer versterken.

Op het gebied van industriële samenwerkingen, heeft thyssenkrupp Marine Systems al goede relaties met onder meer Dutch Underwater Knowledge Center (DUKC) -leden en met kennisinstituten als TNO en MARIN.

 

Company headquarters

thyssenkrupp Marine Systems GmbH
Werftstrasse 112-114
24143 Kiel, Germany
P.O. Box 6309
24124 Kiel, Germany
Phone: +49 431 700 0
Fax: +49 431 700 2312
marinesystems@thyssenkrupp.com

thyssenkrupp Marine Systems GmbH © 2021