Europese samenwerking

Een samenwerking tussen meerdere Europese marines maakt het mogelijk om de kosten van ontwerp, ontwikkeling, productie, onderhoud en upgrade - dus de hele levenscyclus van een onderzeeër - te delen. Niet alleen wordt door het delen van kennis en ervaringen geld en tijd bespaard, ook zorgt het uiteindelijk voor een betere kwaliteit van de onderzeeërs.

Onze positie in de markt heeft ons in staat gesteld om internationale allianties aan te gaan. Zo zijn Noorwegen en Duitsland in 2017 een joint venture aangegaan om zes nieuwe HDW-klasse 212CD onderzeeërs te bouwen, een nieuwe generatie volgende op de HDW-klasse 212A, gericht op wereldwijde inzet. De verdere ontwikkeling van dit project is een belangrijke stimulans om de Europese samenwerking op het gebied van defensie verder te verdiepen en te verbreden - in de hoop dat nieuwe naties (ook) zullen kiezen voor een op maat gemaakt versie van de HDW-klasse 212CD, zoals Nederland. 

Voordelen voor Nederland

Nederland zal erg gebaat zijn bij een Europese samenwerking. Voordelen zijn er onder andere op economische schaal (met kostenreducties), op het gebied van geïntegreerde logistieke ondersteuning, upgrades, modernisering, training en de uitwisseling van bemanning. 

Na de val van de Rotterdamsche Droogdok Maatschappij (RDM) in het midden van de jaren '90, is de meeste know-how in Nederland gecentraliseerd in Den Helder. Sindsdien zijn de vier onderzeeërs van de Walrusklasse succesvol onderhouden en opgewaardeerd tot de huidige, state-of-the-art, staat waarin ze verkeren. DMI (Directie Materiële Instandhouding) in Den Helder is de kern geworden van het Nederlandse ecosysteem met betrekking tot onderzeeërs, met 150 directe en een veelvoud aan indirecte banen. De combinatie van operationele, technische en ondersteunende kennis en ervaring is een perfecte basis voor het ontwerpen, afbouwen, onderhouden en innoveren van de nieuwe onderzeeboten voor de Koninklijke Marine. 

Ons plan om de nieuwe onderzeeboten in Den Helder te bouwen levert veel werkgelegenheid en kennis op voor de regio. Er zullen ongeveer 500 directe en 1.500 indirecte banen beschikbaar komen voor een periode van ten minste 30 jaar. thyssenkrupp Marine Systems zal een rol spelen bij het opleiden en trainen van al het benodigde personeel, en zorgt ervoor dat de expertise van onderzeese productie overgedragen wordt aan zowel leden van de Koninklijke Marine als aan Nederlandse bedrijven en kennisinstellingen die betrokken zijn bij het project.

De Nederlandse regering heeft onlangs aangegeven dat meer Europese samenwerking op het gebied van defensie niet alleen noodzakelijk is, maar ook haalbaar.

Geen blanco vel

Dankzij de samenwerking met Noorwegen en Duitsland is het niet nodig om met een blanco vel te beginnen bij het ontwikkelen van de onderzeeërs voor Nederland. Gebaseerd op de ervaring met het bouwen van de succescolle HDW-klasse 212A onderzeeër, heeft thyssenkrupp Marine Systems de HDW-klasse 212CD voor Noorwegen en Duitsland ontwikkeld. Voor de Nederlandse 212CD zal deze verder worden doorontwikkeld in lijn met de specifieke Nederlandse technische eisen. Met de creatie van een "Europese familie van onderzeeërs", gebaseerd op de HDW-klasse 212A en 212CD onderzeeboten, zullen alle landen - waaronder Nederland - profiteren van schaalvoordelen.

Gecentraliseerde know-how

Onderzoek en ontwikkeling, levering van reserveonderdelen, training van bemanningen en onderhoud kan allemaal op één locatie worden gedaan. Dit bespaart veel scheepsbouwkosten, omdat een deel van de infrastructuur kan worden hergebruikt voor onderhoud. Daarnaast is het mogelijk om onderhoud van de huidige Walrusklasse onderzeeërs te combineren met de bouw en het onderhoud van de nieuwe Nederlandse duikboten. Bovendien zal het mogelijk zijn om onze andere HDW-klasse onderzeeërs in Den Helder te onderhouden.

Duits-Nederlandse relaties

De bestaande relatie tussen Duitsland en Nederland is sterk, ook op militair gebied. Op het gebied van samenwerkingen in de marine, is er de bilaterale Seebataillon, het gebruik van het logistiek ondersteunings- en bevoorradingsschip Zr. Ms. Karel Doorman voor de transport van materiaal en personeel. Op militair gebied is er de 43 Gemechaniseerde Brigade als intergraal onderdeel van de Eerste Duitse Pantserdivisie, het gemixte Duits-Nederlands Tankbataljon en het gezamenlijke werk op het gebied van Cyber Security. Een samenwerking op het gebied van onderzeeboten zou deze relatie nog meer versterken.

Op het gebied van industriële samenwerkingen, heeft thyssenkrupp Marine Systems al goede relaties met onder meer DUKC (Dutch Underwater Knowledge Center) leden en met kennisinstituten als TNO en Marin.

 

Company headquarters

thyssenkrupp Marine Systems GmbH
Werftstrasse 112-114
24143 Kiel, Germany
P.O. Box 6309
24124 Kiel, Germany
Phone: +49 431 700 0
Fax: +49 431 700 2312
marinesystems@thyssenkrupp.com

thyssenkrupp Marine Systems GmbH © 2020