MUM – Modiable Underwater Mothership

Aanpasbaar onderwater-moederschip (MUM)

Introductie
De maritieme sector staat voor uitdagingen die om nieuwe technologische oplossingen vragen. De strijd tegen de klimaatverandering, het verantwoord gebruik van onderwaterbronnen en complexe onderzeese onderzoeks- en industriële activiteiten kunnen baat hebben bij een veilig, efficiënt en groen onderwatersysteem. thyssenkrupp Marine Systems ontwikkelt samen met partners uit de industrie en de wetenschap: MUM. Een modulaire kit voor extra grote onbemande onderwatervoertuigen (XLUUV – Extra Large Unmanned Underwater Vehicles). MUM wordt aangedreven door waterstofbrandstofcellen en lithium-ionbatterijen en is ontwikkeld op basis van de behoeften van de gebruikers.

Systeemconcept
Een voertuig alleen is niet voldoende voor de complexe en veelomvattende missies van de moderne maritieme sector. Maar MUM is niet zomaar een voertuig; het is een systeem dat in staat is om een grote verscheidenheid aan onderwaterscenario's uit te voeren. Modulariteit is de sleutel tot het kunnen aanpakken van een grote diversiteit aan taken. De XLUUV is daarom samengesteld uit vrijwel vrij configureerbare basis- en missiemodules, die worden omsloten door een hydrodynamisch omhulsel. De modules zijn ontworpen als standaardcontainers van tien of twintig voet, zodat ze moeiteloos kunnen worden vervoerd en gemonteerd. De combinatie van basis- en missiemodules stelt MUM in staat om verschillende soorten missies uit te voeren en de prestaties op het gebied van uithoudingsvermogen of laadvermogen te vergroten.

- Basismodules: Dit zijn de modules die nodig zijn voor de basale werking van het voertuig. De basismodules zijn: het trim-, besturings- en zweefsysteem, het brandstofcel- en voortstuwingssysteem en ook het communicatie- en controlesysteem. Het brandstofcelsysteem maakt een emissievrije missie met een lange levensduur en een aanzienlijk vermogen voor de lading mogelijk.
- Missiemodules: Dit zijn de modules die nodig zijn voor de uitvoering van de eigenlijke missie. Voorbeelden zijn modules met geïntegreerde ROV (remotely operated vehicle), modules voor het uitzetten en terugplaatsen van hydrofoons en voor het opsporen van onderwaterbronnen en boorapparatuur voor het nemen van bodemmonsters.
Dankzij de standaardisering van componenten en interfaces kunnen modules van derden of eindgebruikers gemakkelijk worden geïntegreerd. Hierdoor kunnen de risico's voor de gebruikers worden beperkt en kan de markt sneller bediend worden.

Operationeel Concept
Binnen het MUM-project omvat het ontwerp de volgende operationele activiteiten: ROV (remotely operated vehicle)-operaties, het uitwisselen van onderzeese controlemodules en het uitzetten en terughalen van oceaanbodem-nodes. Ook kan MUM ingezet worden als draagplatform voor een onderwaterboorinstallatie. Wij horen graag welke toepassing u voor MUM in gedachten hebt.

Verdere productontwikkeling: MUM2
Het belangrijkste doel van de huidige projectfase MUM2 is het ontwikkelen, bouwen en testen van het concept door middel van een demonstratiemodel op ware grootte. Dit demonstratiemodel heeft een lengte van ongeveer 25 meter. Het initiële onderzoek MUM1 dat liep van 2017 tot 2020 heeft de haalbaarheid van een modulaire XLUUV-kit al aangetoond. MUM2 is in het voorjaar van 2021 van start gegaan en zal begin 2025 worden afgerond. De toonaangevende technologische kennis van thyssenkrupp Marine Systems op het gebied van niet-nucleaire onderzeeboten, wordt in dit project volop ingezet om ook te kunnen excelleren in het ontwerpen en ontwikkelen van extra grote onbemande onderwatervoertuigen.

Dit project wordt medegefinancierd door het Duitse Bondsministerie voor Economische Zaken en Energie (FKZ: 03SX543A).

 
thyssenkrupp Marine Systems GmbH © 2022