Interview Van Halteren

In gesprek met...

Van Halteren Naval Technologies


Leo Durand, Managing Director bij Van Halteren Naval Technologies.

ImageEén van de Nederlandse toeleveranciers en partners van thyssenkrupp Marine Systems. Durands carrière ging van het schip naar de wal: na de zeevaartschool voer hij als machinist op commerciële schepen, maakte de overstap naar speciale projecten en werd daarna Sales Manager/Internationale Verkoop bij diverse maritieme toeleveranciers. Vanwege het lobby-achtige karakter van zijn werk deed Durand zaken over de wereld.
 

Wat doet Van Halteren Naval Technologies in een notendop?
Van Halteren Naval Technologies is onderdeel van de Van Halteren Groep en is een familiebedrijf, afkomstig uit Bunschoten-Spakenburg. Wij zijn inmiddels uitgegroeid tot een bedrijf van ruim 400 man en actief in verschillende industrieën. Met ons aanbod aan loopwielen, voertuig-onderhoud en simulatoren zijn we een belangrijke partner voor de landmacht. In 2015 nam Van Halteren het voormalige Stork Special Products over om de scope uit te breiden met o.a. het onderhoud van de transmissies en motoren van diverse voertuigen. Met deze overname kregen we er ook een maritieme tak bij, het voormalige Stork Bronswerk uit Amersfoort. In zijn hoogtijdagen was Stork Bronswerk de huisleverancier van de HVAC-systemen aan boord van alle Nederlandse marineschepen. Deze maritieme tak, die nu Van Halteren Naval Technologies heet, opereerde eerst als een business unit binnen de groep, maar sinds januari 2020 is het een zelfstandige B.V.. Ondanks de pandemie is dit eerste jaar gelijk ons beste jaar ooit geweest, met onder andere een mooie opdracht van thyssenkrupp Marine Systems voor de levering van de koudwatermakers en koel- en vriescombinaties voor de Tamandaré-class fregatten van Brazilië.

Wat is jullie specialisme?
Van Halteren Naval Technologies is gespecialiseerd in het custom built ontwerpen, bouwen, installeren en onderhouden van HVAC&R (Heating, Ventilation, Airconditioning, Cooling en Refrigeration) equipment voor voornamelijk militaire toepassingen; marine-oppervlakteschepen en onderzeeboten. Wij werken samen met marines over de hele wereld en alle grote scheepsbouwers, waaronder tkMS. Daar waar één standaardmodel mogelijk niet past vanwege ruimte, gewicht of performancebeperkingen, ontwerpen wij naar een custom ontwerp. Upgraden of optimaliseren en vervangen van bestaande installaties hoort daar ook bij. Een voorbeeld daarvan is dat wij bij de upgrade van de huidige Nederlandse Walrusklasse-onderzeeboten de koudwatermakers vervangen. Koudwatermakers aan boord van een onderzeeboot zijn cruciaal - als deze niet werken, kan de boot simpelweg niet op missie. In complexe projecten met hoge technische eisen voelen wij ons dus als een vis in het water. De projecten waar wij ons op concentreren kenmerken zich dan ook als lange-adem-projecten. Het is daarbij zaak om je als bedrijf technisch te kwalificeren vóórdat deze projecten een feit zijn, zodat je op de makerslist van de werven staat op het moment dat een project actueel wordt.

“Ondanks de pandemie is dit eerste jaar gelijk ons beste jaar ooit geweest.”

Is innovatie mogelijk in jullie vakgebied, en zo ja waarin ligt deze innovatie?
In de scheepsbouw, en met name bij de bouw van onderzeeboten, is de technologie erg conventioneel. De integratie van alle equipment in een onderzeeboot luistert heel nauw, want alles houdt verband met elkaar: zoals het gewicht, afmetingen, powerconsumptie, geluid, magnetisme, schok en tril en elektromagnetische verstoringen en meer. Bij voorkeur past de bouwer alleen bewezen technologieën toe, want de onderzeeboot gaat geen meter onder water als alles niet piekfijn werkt.
Innovatie bij onderzeebootconstructie kan daarom ook niet razendsnel gaan, want hoewel de eindgebruiker geïnteresseerd is in een innovatief product, wil de bouwer het liefst niet als eerste de risico's nemen. Toch willen wij continue onze producten blijven innoveren, zoals wij doen met de koudwatermakers. De nieuwe koudwatermakers van ons hebben een groot aantal voordelen; mede door de magnetisch gelagerde olievrije compressor die wij gebruiken op deze koudwatermakers, lossen wij alle eerdergenoemde uitdagingen op. Dit is natuurlijk heel interessant voor een bouwer als tkMS, en daarmee ook één van de redenen dat wij met hen samenwerken op het fregattenproject in Brazilië. Magnetische gelagerde, olievrije koudwatermakers zijn verworden tot de nieuwe standaard voor marineschepen, met name voor het hogere segment zoals fregatten en onderzeeboten. De Zeeleeuw, één van de vier Walrusklasse-onderzeeboten, vaart nu al succesvol meer dan vijf jaar met deze nieuwe technologie. Als wij een bemanningslid op het schip zouden vragen hoe het gaat met de koudwatermaker, en zij weten niet waar wij het over hebben, doen wij goede zaken.

Hoe gaat dat samen met tkMS en de nieuwe onderzeeërs?
Er wordt gesproken over de aanschaf van military-off-the-shelf (MOTS) boten, ofwel schepen 'van de plank'. Een bestaand, gestandaardiseerd schip met bewezen functionaliteit wat daardoor snel en kostenefficiënt geleverd kan worden. Wij kijken met interesse uit naar de keuze die de Nederlandse overheid gaat maken voor de aanschaf van nieuwe onderzeeboten. Als de boten eenmaal gemaakt gaan worden, zullen wij er hoogstwaarschijnlijk bij zijn omdat wij ons huiswerk hebben gedaan, en technisch gekwalificeerd zijn. Bij projecten als deze is het cruciaal voor een toeleverancier om je als specialist te positioneren, al lang voordat het project actueel wordt.

 
thyssenkrupp Marine Systems GmbH © 2024